Про автора


Клименко Любов Іванівна

Дата народження – 14 травня 1971 р.

Освіта  - вища,   Переяслав  -  Хмельницький філіал КДПІ  ім. М.П.Драгоманова, 1993 р.           

Місце роботи – Лемешівська загальноосвітня школа  І – ІІІ ступенів     

Педагогічний стаж  -  30 роки

Категорія - вища

Курси -«Використання інформаційно – комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури, 2012 р.»

          - "Упровадження інноваційних освітніх технологій у навчанні української мови і літератури, 2016р. "

- "Формування медіаграмотності учнів на уроках української мови і літератури та в позаурочній роботі, 2021р. "


Педагогічне  кредо:

Власною енергією збудити творчу енергію учня, полум'ям власного серця запалити іскру в серці дитини

Моя школа


07730, Київська область
Яготинський р-н
с.Лемешівка
вул.Центральна 203
tel.0447536540

е-mail: lemeshivkascool@ukr.net

Мої нагороди




З досвіду роботи

Упровадження інтерактивних технологій

 на уроках української мови та літератури

                                                

На сучасному етапі розвитку нашої держави постала проблема відродження й перебудови національної системи освіти «як найбільш важливої ланки у вихованні свідомих громадян української держави» (Державна національна програма «Освіта»). Тому особливої актуальності набувають проблеми формування творчої особистості, виховання молодої людини як громадянина на основі оволодіння гуманістичними цінностями , нормами демократичної культури.
Тому вважаю, що головна мета школи – збудити, дати виявитися самостійним творчим силам дитини, виховати людину з широким розумінням своїх обов’язків, з незалежним високим розвиненим розумом, таку людину, яка проведе в життя свою незалежну думку. Ця людина має бути творчою та успішною. А нова школа – школою творчості та успіху.
Діяльність учителя української мови та літератури повинна бути спрямована на створення такої системи, головна мета якої – максимальний розвиток творчих здібностей учнів.
Основними принципами в досягненні цієї мети вважаю :
Принцип творчої діяльності, самодіяльності та самостійності учнів.
У процесі навчання виявляємо творчі сили дитини, розвиваємо її самостійність у пошуку істини шляхом залучення до різних видів творчої діяльності. Узгоджена з віком творча діяльність сприяє підвищенню мотивації до навчальної праці, розвитку інтелекту, максимальному розвитку здібностей.
Принцип демократизації.
Це співробітництво педагога та учнів, відхід від авторитарного стилю.
Принцип гуманізації взаємин педагога та учня.
Сприйняття особистості учня як вищої соціальної цінності, визнання його права на свободу, розвиток здібностей і виявлення індивідуальності.

У своїй роботі кожний педагог повинен користуватися такими заповідями :
Кожна дитина талановита.
Кожна дитина має право на помилку.
Кожна дитина має право на вільний творчий пошук.

У таких умовах педагог повинен бути :
                                                                    Педагог


                          Філософ                           Майстер                         Психолог

Інтерактивне навчання - це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету - створити комфортні умови навчання, за яких учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Суть інтерактивного навчання вбачаю в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. При такому навчанні учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють, що вони роблять,  що вони знають, вміють і здійснюють. При організації інтерактивного навчання передбачаю моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Це ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, вироблення цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.
Під час інтерактивного навчання вчу учнів бути демократичними, ввічливо спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.

Переваги інтерактивного навчання:
- у роботі задіяні всі діти, класу;
- учні вчаться працювати в групі;
- формується доброзичливе ставлення до опонента;
- кожна дитина має можливість пропонувати свою думку;
- створюється "ситуація успіху";
- за короткий час можна охопити багато нового матеріалу;
- формуються навички толерантного спілкування, вміння аргументувати свою точку зору, знаходити альтернативне рішення проблеми тощо.

Принципи інтерактивної роботи:
- одночасна взаємодія (всі учні працюють в один і той же час);
- однакова участь (для  виконання завдання кожному учневі надається однаковий час);
- позитивна взаємодія (група виконує завдання за умов успішної роботи кожного учня);
- індивідуальна відповідальність (при роботі у групі у кожного учня - своє
завдання).
Основними формами інтерактивної роботи є навчальна взаємодія учнів у парах і мікрогрупах.
Виходячи з вищезазначеного, хочу поділитися досвідом з використання інтерактивних форм на уроках української мови та літератури.
Наприклад, парну і групову роботу організовую як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, умінь і навичок.
Групи створюю для дискусій, мозкового штурму, рольових ігор, розв'язання проблем. Групування може мати сенс у будь-який момент під час уроку. В класі існує загальноприйняте правило, як працювати в групі.
Правила роботи в групі.
1. Об'єднатись у групи по 4 - 5 чоловік.
2. Вибрати лідера групи.
3. Уважно читати завдання — інструкцію.
4. Доводити свої думки аргументовано. Висловлюватись чітко, зв'язними реченнями, а не вигуками і жестами.
5. Не змінювати тему.
6. Заохотити до роботи всіх.
7. Дотримуватися відведеного часу.
8. Презентувати роботу має лідер групи.

Культура поведінки при роботі в групах:
- говорити по черзі, а не всі одночасно;
- не перебивати того, хто говорить;
- поважати всі висловлені думки;
- не насміхатися, коли хтось помилився;
- працювати так, щоб не заважати іншим

При роботі в парах теж існують відповідні правила.
1. Разом прочитати завдання та вказівки до його виконання.
2. Домовитися, хто говоритиме першим і по черзі викладати свої думки.
3. Знайти спільне рішення (або відповідь) на питання.
4. Визначити, хто із пари буде відповідати. Дати відповідь, 
Технологія  роботи  в парах дає можливість подумати, обмінятися ідеями із партнером, а потім озвучити свої думки перед класом. Такий вид співпраці учить дітей вести дискусію і унеможливлює ухилення від виконання завдання. Робота в парах розвиває вміння учнів пристосовуватися  до роботи  в  групах. 
    
Починаючи з п’ятого класу, учні знайомляться з такими формами роботи як «асоціативний кущ», «редактор», «ажурна пилка», «ланцюжок» «мозковий штурм», «коло ідей», «дуель», творчі проекти тощо.
Як же можна використати інтерактивні методи на уроках української мови та літератури ?
                                 «Асоціативний кущ»

Метод «асоціативний кущ» особливо вдається на уроках з розвитку зв’язного мовлення та під час уроків-аналізів образів літературних героїв. Так у 7 класі під час вивчення твору А. Чайковського «За сестрою», учнів «одягають» головного героя Павлуся в ті риси характеру, які, на їх погляд, властиві йому. На дошці з`являється асоціативний кущ

                                                чесний                                           
      винахідливий                                                рішучий


волелюбний                                                                    цілеспрямований
  Павлусь           


                     кмітливий                        відважний                          впевнений у собі 


Під  час визначення проблем твору, характеристики персонажів доцільно використовувати прийом «коло  ідей»
На уроках української мови  і літератури  часто застосовую  «технологію проблемного навчання».
         Суть проблемного навчання полягає у створенні для учнів проблемних ситуацій, в усвідомленні, сприйнятті, розв’язанні їх у процесі спільної роботи учнів і вчителя за умов максимальної самостійності перших і під загальним керівництвом останнього. Таке навчання відбувається за типовою схемою:
- учитель створює проблемну ситуацію, для розв’язання якої учень має знайти й використати нові для себе засоби діяльності;
- учні аналізують ситуацію, усвідомлюють, що для них невідоме, шукають способи розв’язання проблеми,  вчитель допомагає їм, надаючи необхідну інформацію.
Результатом проблемного навчання є нові знання, уміння, способи їх реалізації, розумова діяльність учнів.
                                                    
Ефективним для розвитку творчих здібностей учнів є метод «ажурна пилка», який дозволяє кожному школяру виступити в ролі вчителя, передаючи свої знання однокласникам. Використання цього методу дає можливість ознайомлення з новим і систематизації картини теми. Взагалі це групова робота, але саме вона дає школярам відчути свою значущість.
Такий метод доречно використовувати на уроках української мови та літератури як під час узагальнення теми, так і під час вивчення нового матеріалу.

Обов’язковим  є використання комп’ютерних технологій
Використання комп’ютерних технологій на уроках української мови і літератури дозволяє керувати процесом формування в учнів необхідних професійних знань, навиків, розвивати їх самостійність та уміння застосовувати теоретичні знання в виробничій діяльності.
         Учні старших класів готують мультимедійні презентації з літератури.
Подобається учням творчі завдання:  створення сенкану, акровіршу
Метод Сенкан (п`ятиріддя) допомагає підсумувати інформацію, визначивши головні  ідеі, думки, основні поняття, які були введені на уроці.
Сенкан- це білий вірш, невеличкий слоган, у якому наявні п`ять рядків.
Алгоритм складення сенкану
Один іменник-  назва поняття.
Два прикметники-опис поняття.
Три дієслова-визначення дії.
Фраза з чотирьох слів, що виражає ставлення до теми.
Одне слово-синонім або асоціація, у якому відображено суть поняття чи сформульовано висновок.
Наприклад, вивчаючи тему «Г.С.Сковорода» у 9 класі, учні можуть скласти таке п`ятиряддя:
Сковорода 
Талановитий,  зрозумілий
Навчає, розвиває, виховує
Допомагає знайти місце у житті
Філософ 
“Сенкан” можна використати на етапі актуалізації знань, перевірки домашнього завдання, усвідомлення, закріплення, повторення матеріалу, контролю знань.
   Із задоволенням учні 5 – 6 класів складають акровірші.
Акровірш (грецьк. akros — зовнішній, крайній, лат. versus — повтор, поворот) — поетичний твір, у якому початкові літери кожного віршового рядка, прочитувані зверху вниз, розкодовують слово чи фразу, присвячену певній особі або події.
Наприклад після вивчення творчості Л.Глібова учні 5 класу складали власні акровірші:
Святково танцюють,
Неначе лебідки.
І нас звеселяють
Гарненькі пушинки

Кличе радісно дзвінок,
Літо пролетіло.
А тепер у нас урок -
Сядемо тут і візьмемось за діло.

Цікавим, на мій  погляд, є метод проектів, який використовується на уроках з метою організації самостійної та самоосвітньої діяльності учнів.                                   
З точки зору розвитку творчої особистості та творчих здібностей, цей метод ідеально підходить для реалізації мети, яку поставить учитель перед собою. Це й інсценізація, і створення репортажів з улюбленим героєм, і підбір цитатного матеріалу, і складання тестових завдань, і створення галереї малюнків тощо. 
  У 7 класі після вивчення  поезій Л.В.Костенко  школярі готують  творчі проекти «Крила для  польоту…»,  складають тестові завдання.

МОЇ  ДОСЯГНЕННЯ за останні роки

2011 - 2012 н.р.

Конкурс знавців української мови  ім.П.Яцика

Бондаренко Аліна (5 кл.) - 2 місце
Бугай Тетяна  (7 кл.)        -   3 місце

2012 - 2013 н.р.

Конкурс знавців української мови  ім.П.Яцика

Бугай Тетяна  (8 кл.)        -   3 місце

2013 - 2014 н.р.

Мовно - літературний конкурс ім.Т.Г.Шевченка

Бондаренко Аліна (7 кл.) - 2 місце
Бугай Тетяна  (9 кл.)        -  2  місце

2014 - 2015 н.р.

Конкурс знавців української мови  ім.П.Яцика

Тимченко Роман  (6 кл.)        -   4 місце

Мовно - літературний конкурс ім.Т.Г.Шевченка

Тимченко Роман (6 кл.) - 2 місце
Бугай Тетяна  (10 кл.)     -  3  місце

2015 - 2016 н.р.

Результати ІІ (районного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад

УКРАЇНСЬКА МОВА  ТА  ЛІТЕРАТУРА
Тимченко Роман (7 кл.) - 3 місце

Мовно - літературний конкурс ім.Т.Г.Шевченка

Тимченко Роман (7 кл.) - 3 місце

2018 - 2019 н.р.

Мовно - літературний конкурс ім.Т.Г.Шевченка

Тимченко Роман (7 кл.) - 3 місце

2023 -2024н.р

Результати ІІ (районного) етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад

УКРАЇНСЬКА МОВА  ТА  ЛІТЕРАТУРА
Федусенко Валерія (11 клас) - 3 місце

Конкурс знавців української мови  ім.П.Яцика

Хижняк Поліна (5клас) - 3 місце
Федусенко Валерія (11 клас) - 3 місце

               Виступ на районному методичному об'єднанні 

        вчителів української мови та літератури

Краєзнавчий підхід  при  вивченні  української  мови
у  6  класі

Краєзнавство - це засіб розумового виховання учнів і воно повинно сприяти пізнанню краси життя людей рідного краю - творців матеріальних і духовних благ.
Софія Федорівна Русова краєзнавчу красу вбачала в ментальності українця, бо він « вихований на широкому просторі степу, серед його ясної краси, непорушної величної тиші в своїх мандрівках за часів козакування і чумакування, за часів самотньої хліборобської праці». Вона переконана , що навчання починається з пізнання національних цінностей і з глибокого вивчення природи та культури рідного краю. Її твердження про вивчення рідного краю і сьогодні вважають актуальним і корисним: « …треба добре знати свій край, бо рідна земля все одно, що велика сімя, а земляки - все одно, що родичі…»
Краєзнавчий матеріал, який використовую на уроці є
- доступним для розуміння, не переобтяжений зайвою, занадто детальною інформацією;
-емоційно-насичений;
- спрямованим на формування в учнів емоційно-позитивного ставлення до історії, природи,  людей  свого краю.
Використання краєзнавчого матеріалу з різних тем підпорядковую меті уроку.
Враховуються також  вікові особливості дітей та їх інтелектуальний розвиток.  Місцевий  матеріал  використовується на всіх етапах уроку: актуалізації, сприймання нового матеріалу, його усвідомлення, практичне застосування .
Учні 6 класу добирають цікавий матеріал до тієї чи іншої теми, що буде вивчатися, презентують свої творчі роботи перед однокласниками.
Широко практикується створення учнями малюнків на краєзнавчу тематику, складання альбомів « Наш край».
 Завдання краєзнавчого змісту розвивають творчість, активність, самостійність та сприяють формуванню стійкого інтересу до вивчення свого краю. Для цього використовуємо такі методи:
-         засвоєння нового матеріалу з елементами розповіді про рідний край;
-         тренувальні вправи дібрані або складені на краєзнавчій основі;
-         використання ілюстративного та натурального наочного краєзнавчого   
          матеріалу;
-         використання краєзнавчого матеріалу на уроках розвитку мовлення.

     Переконана, що місцевий матеріал, з одного боку,-  засіб активізації  пізнавальної діяльності учнів  і конкретизації  загальноісторичних подій, а з іншого, - частина системи знань з вітчизняної історії. Цілеспрямоване вивчення історії рідного краю як невід’ємної частини історії країни, допомагає вчителеві пов’язувати навчання з життям, виховувати на прикладі життя батьків, славних земляків
Поряд із навчальною, краєзнавчий матеріал на уроках, виконує виховну та розвивальну функції, сприяє вихованню в учнів любові до історії рідного краю, відповідального ставлення до природи і праці людей
·         використовую дидактичний краєзнавчий матеріал у формі різноманітних творчих та навчальних завдань і вправ;
·         підбираю тексти краєзнавчого характеру для диктантів та переказів;
·         будую уроки розвитку зв’язного мовлення на краєзнавчій основі;
·           добираємо матеріал, який відображає реальні події історії, біографії людей, описи природи села.

  Діти вчаться критично мислити, аналізувати, порівнювати, оформляти проекти, презентації, творчі роботи.
 «Знання тільки тоді знання, коли вони одержані зусиллями власної думки, а не пам'яті»,— зазначав Л. М. Толстой.
Творчі роботи:
  • написати твір за поданим початком;
  • доповнити текст прикметниками;
  • "плутанина";
  • захист творчих робіт;
  • я - екскурсовод;
  • повідомлення про відомих земляків;
  • пояснити назву своєї вулиці;
  • робота з творами поетів рідного краю;
  • "редактор"
  • складання сенкану;
  • робота із світлинами
Герб села Лемешівка

Пам'ятник загиблим односельцям

Будинок В.Закревського, у якому гостював Т.Шевченко





Немає коментарів:

Дописати коментар