ЗНО


Обов’язкові  предмети для здачі ЗНО в 2016 році :
- українська мова та література,
- іноземна мова
- математика або історія України
Якщо для вступу у вищий навчальний заклад, випускникам знадобляться інші предмети, а вірніше сертифікати з деяких інших предметів, то вони матимуть можливість скласти ЗНО
Документом визначено, що зовнішнє незалежне оцінювання в 2016 році буде проведено у період з 05 травня до 10 липня.
Кожен зареєстрований учасник зовнішнього незалежного оцінювання матиме право скласти тести не більш як iз чотирьох навчальних предметів.

Пробне зовнішнє незалежне оцінювання проводиться тільки для зареєстрованих на нього осіб. Реєстрація на пробне ЗНО 2016 року триватиме з 5 січня до 30 січня 2016 року.
 Пробне зовнішнє незалежне оцінювання проводиться на платній основі. Вартість пробного ЗНО визначається Українським центром оцінювання якості освіти.
 Реєстрація на пробне незалежне оцінювання здійснюється тільки в он-лайн режимі на сайті відповідного регіонального центру оцінювання якості освіти (вибір регіонального центру залежить від місця проживання учасника, посилання на регіональні центри див. нижче).

Графік проведення пробного тестування:
2 квітня 2016 року - українська мова і література;
9 квітня 2016 року – історія України, математика, біологія, географія, фізика, хімія, англійська мова, іспанська мова, німецька мова, російська мова, французька мова.
Допуск на пункти пробного тестування здійснюватиметься при наявності:
квитанції про сплату вартості послуг за проведення пробного тестування;
запрошення (реєстраційної картки);
паспорта (або свідоцтва про народження).

 Після виконання тестових робіт усім учасникам пробного зовнішнього незалежного оцінювання буде видано тестовий зошит із відповідями на тестові завдання та схемами підрахунку тестових балів.

Реєстрація для участі в ЗНО-2016 триватиме з
1 лютого до 4 березня

Графік проведення ЗНО-2016

 Основна сесія
5 травня     -  українська мова  і література
11 травня   - математика
13 травня   - історія України
3 червня     - російська мова
6 червня     - іспанська мова
7 червня     - англійська мова
8 червня     - німецька мова
9 червня     - французька мова
10 червня   - біологія
13 червня   - фізика
15 червня   - географія
17 червня   - хімія

  Додаткова сесія
14 червня   - українська мова і література
16 червня   - математика
21 червня   - історія України
22 червня-  - російська мова
23 червня   - англійська мова
23 червня   - іспанська мова
24 червня   - німецька мова
24 червня   - французька мова
29 червня   - біологія
30 червня   - фізика
1 липня      - географія
4 липня      - хімія

Довідкові телефониТелефон інформаційної підтримки Українського центру оцінювання якості освіти
(044) 486-09-62
працює
з 09-00 до 18-00
у п᾿ятницю
з 09-00 до 16-45 

Особливості ЗНО - 2016    http://www.kyiv-oblosvita.gov.ua/images/banners/2015/12_2015/ZNO-2016.pdf

Як зареєструватися для участі в ЗНО – 2016

Реєстрація осіб для участі в зовнішньому незалежному оцінюванні 2016 року триватиме
з 1 лютого до 4 березня.
Процедурою реєстрації для участі в зовнішньому незалежному оцінюванні (далі – зовнішнє оцінювання) передбачено виконання описаних нижче чотирьох послідовних дій.
1. Ознайомтесь із Правилами прийому до обраного Вами вищого навчального закладу, де вказано перелік конкурсних предметів, із яких необхідно подати сертифікат зовнішнього незалежного оцінювання (далі – Сертифікат), Порядком проведення зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти, Порядком реєстрації осіб для участі в зовнішньому незалежному оцінюванні результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти.

2. Здійсніть вибір навчальних предметів, із яких Ви бажаєте пройти зовнішнє незалежне оцінювання.

Пам’ятайте, що загальна кількість навчальних предметів, вибраних Вами для проходження зовнішнього оцінювання, не повинна перевищувати чотирьох.

Увага! Для випускників старшої школи загальноосвітніх навчальних закладів 2016 року результати зовнішнього незалежного оцінювання з української мови і літератури (українська мова), математики або історії України зараховуються як оцінки за державну підсумкову атестацію.

3. Підготуйте необхідні для реєстрації документи та матеріали:
копію паспорта (сторінки з фотокарткою, прізвищем, ім’ям та по батькові). У разі відсутності паспорта окремі категорії осіб можуть подати інший документ;
дві однакові фотокартки для документів розміром 3 х 4 см із зображенням, що відповідає досягнутому віку (фотокартки мають бути виготовлені на білому або кольоровому фотопапері);
копію документа про повну загальну середню освіту (випускники минулих років) або довідку з місця навчання, що підтверджує здобуття в січні – серпні 2016 року повної загальної середньої освіти (учні (слухачі, студенти) професійно-технічних, вищих навчальних закладів);
реєстраційну картку, яку можна сформувати самостійно, скориставшись спеціальною програмою, розміщеною на веб-сайті Українського центру оцінювання якості освіти, або звернувшись за допомогою до працівника пункту реєстрації. Випускники загальноосвітніх навчальних закладів 2016 року можуть звернутися за допомогою до особи, відповідальної за реєстрацію в навчальному закладі, де навчаються.

Окремі категорії осіб, крім вищезазначених документів, мають підготувати:
оригінал висновку про створення особливих (спеціальних) умов для проходження зовнішнього оцінювання, виданого органом або закладом охорони здоров'я (у разі потреби надають особи з особливими освітніми потребами);
копію свідоцтва про зміну імені, та/або свідоцтва про шлюб, та/або свідоцтва про розірвання шлюбу (особи, у документах яких є розбіжності в персональних даних);
копію нотаріально засвідченого перекладу українською мовою документів, наданих для реєстрації (особи, документи яких оформлені іноземною мовою).

Увага! На копіях документів повинен бути напис «Згідно з оригіналом» (без лапок), а також особистий підпис особи, яка реєструється, її ініціали та прізвище, дата засвідчення копії.

4. Сформуйте комплект реєстраційних документів та подайте його до навчального закладу, в якому навчаєтесь (випускники загальноосвітніх навчальних закладів поточного навчального року), або надішліть до 4 березня 2016 року на адресу регіонального центру оцінювання якості освіти (далі – регіональний центр), зазначену в контрольно-інформаційному листі (випускники минулих років, учні (слухачі, студенти) професійно-технічних, вищих навчальних закладів).
Дата подання реєстраційних документів визначається за відтиском штемпеля на поштовому конверті.
Випускники минулих років, учні (слухачі, студенти) професійно-технічних, вищих навчальних закладів із числа осіб з неконтрольованих територій, які не мають можливості відправити документи поштою, повинні в установлений строк надіслати скан-копії фотокартки та реєстраційних документів на електронну адресу.

Підтвердженням факту реєстрації для участі в зовнішньому оцінюванні є Сертифікат, який Вам буде надіслано в індивідуальному конверті разом із реєстраційним повідомленням учасника зовнішнього незалежного оцінювання та інформаційним бюлетенем «Зовнішнє незалежне оцінювання. 2016 рік».

Увага! Випускникам загальноосвітніх навчальних закладів 2016 року індивідуальні конверти надсилаються до закладу, де вони навчаються, випускникам минулих років та учням (слухачам, студентам) професійно-технічних, вищих навчальних закладів – за адресою, зазначеною в реєстраційній картці.
Повідомлення про результати реєстрації осіб, які не вказали адресу в Україні, за якою їм може бути надіслана офіційна кореспонденція, а також про спосіб отримання оригіналів документів, надсилається на електронну адресу, зазначену під час реєстрації.

Особи, які виявили бажання пройти зовнішнє оцінювання, але через поважні причини не можуть зареєструватися в установленому порядку, повинні в межах часу, відведеного для реєстрації, особисто звернутися до відповідного регіонального центру.

Увага! Вам може бути відмовлено в реєстрації для участі в зовнішньому оцінюванні, якщо:
- не надасте документи, що підтверджують достовірність інформації, зазначеної в реєстраційній картці;
- відповідно до вимог законодавства не маєте права на реєстрацію для участі в зовнішньому незалежному оцінюванні;
- надасте недостовірну інформацію;
- надішлете реєстраційні документи після завершення встановленого строку реєстрації (перереєстрації);
- неналежним чином оформите документи, необхідні для реєстрації;
- неможливо створити особливі (спеціальні) умови для проходження зовнішнього незалежного оцінювання відповідно до висновку, виданого закладом або органом охорони здоров’я.

Особа, якій відмовлено в реєстрації, усунувши причини, що стали підставою для прийняття такого рішення, не пізніше 18 березня 2016 року може надіслати до регіонального центру новий комплект реєстраційних документів.

Випускники загальноосвітніх навчальних закладів 2016 року подають реєстраційні документи для перереєстрації до закладу, де навчаються. Випускники минулих років, учні (слухачі, студенти) професійно-технічних, вищих навчальних закладів надсилають документи для перереєстрації на адресу регіонального центру, зазначену в контрольно-інформаційному листі.

Унесення змін до реєстраційних даних (1 лютого – 18 березня 2016 року)

У разі виникнення потреби внести зміни до персональних даних, переліку навчальних предметів тощо, здійсніть перереєстрацію. Для цього потрібно:
- внести зміни до реєстраційної карти, розміщеної на інформаційній сторінці, роздрукувати реєстраційну картку та контрольно-інформаційний лист;
- оформити реєстраційну картку;
- сформувати комплект документів, що має містити:
- реєстраційну картку, сформовану під час перереєстрації;
- отриманий раніше Сертифікат, що анулюється (крім осіб, які відправляли документи електронною поштою);
- документ, що підтверджує зміни персональних даних або відомостей про місце навчання (у разі внесення таких змін);
- оригінал висновку про створення особливих (спеціальних) умов для проходження зовнішнього оцінювання, виданого органом або закладом охорони здоров'я (у разі необхідності внесення змін до переліку особливих умов).

            Реєстрація осіб для участі в додатковій сесії зовнішнього оцінювання

1. Окремі категорії осіб, які не мають можливості пройти зовнішнє оцінювання під час основної сесії, можуть у межах часу, відведеного на реєстрацію (перереєстрацію), зареєструватися для участі в додатковій сесії зовнішнього оцінювання.
Для цього разом із реєстраційними документами такі особи мають також подати заяву щодо надання можливості пройти зовнішнє оцінювання з певного(их) навчального(их) предмета(ів) під час додаткової сесії, у якій має бути вказана причина, що унеможливлює участь в основній сесії, та відповідний підтверджуючий документ.
 2. Учасники антитерористичної операції, особи, які проживають на тимчасово окупованій території або в населених пунктах, зазначених у Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, Переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, та які не мали змоги здійснити реєстрацію в основний період, можуть зареєструватися в додатковий період (19 березня – 20 травня 2016 року). 
Такі особи разом із реєстраційними документами мають також подати заяву щодо надання можливості пройти зовнішнє оцінювання під час додаткової сесії та відповідний підтверджуючий документ.
3. Реєстрація осіб, які за рішенням судів перебувають в установах пенітенціарної системи України, здійснюється відповідно до угоди, укладеної між Українським центром оцінювання якості освіти та Державною пенітенціарною службою України.

Не відкладайте реєстрацію на останні дні

ЯК ЗДАТИ ЗНО НА 200 балів

1. Не намагайтесь вивчити напам’ять тексти готових творів. Якщо тема буде дещо іншою, це негативно позначиться на результаті.
2. Якщо в перший момент вам здалося, що ви не можете написати твір за пропонованою темою, не впадайте в паніку, не залишайте завдання невиконаним. Посидьте. Заспокойтесь. Швидше за все, через деякий час ситуація, вже не здаватиметься такою критичною, і ви щось пригадаєте.
3. Якщо ви дуже сильно хвилюєтеся і не можете заспокоїтися, спробуйте зробити кілька дихальних вправ: розслабте руки і ноги, заплющіть очі, зробіть глибокий вдих, затримайте дихання на 20 – 30 секунд, потім поволі видихніть, повторість 5 – 6 разів, поки не заспокоїтеся.
4. Запишіть все, що вам відомо з теми. Потім спробуйте упорядкувати те, що записали.’
5. Уважно прочитайте тему твору, спробуйте визначити точне лексичне значення кожного слова теми і тільки тоді — загальне лексичне значення фрази або вислову. Продумайте напрям розвитку теми, співвіднесіть тему твору зі своїми знаннями і вирішіть, про що треба писати, а від чого краще відмовитись як від зайвого для цього твору.
6. Не прагніть створити літературний шедевр. Зараз вам потрібно довести, що ви вмієте грамотно писати твір.
7. Запишіть основні моменти, про які ви б хотіли розповісти в своєму творі, збудуйте їх логічно – це і буде ваш первинний план. Звертайтесь до нього під час написання тексту, він допоможе вам зберегти логічну лінію і, отже, розкрити тему.
8. Співвіднесіть об’єми вступу, висновку й основної частини. Пам’ятайте, що будь-які «перекоси» в розмірах твору можуть також негативно вплинути на кінцевий результат.
9. Не забудьте, що епіграф – прикраса твору, але якщо ви не впевнені, що він підходить, або неточно знаєте текст і розділові знаки, краще не пишіть його зовсім – за відсутність епіграфа оцінку ніхто не знизить.
Найголовніше

Коли ви збираєтесь на ЗНО, скажіть собі, що ви все можете, що вам все до снаги.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Цитати про письменників

Іван Вишенський
«Наближається до кращих взірців барокового стилю» (Д. Чижевський)

Григорій Сковорода
«український Сократ», «український Горацій», «український Езоп»

Григорій Квітка-Основ’яненко
Т.Шевченко вважав Г. Квітку-Основ’яненка засновником нової української прози.

Тарас Шевченко
«Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культурі» (І. Франко)
Шевченко як поет — це був сам народ, що продовжував свою поетичну творчість. (М. Костомаров)

Пантелеймон Куліш
«Куліш – перворядна зірка в нашому письменстві, великий знавець української мові, а притім добрий знавець язиків і літератур європейських народів» (І. Франко)
«Панько Куліш - це обдарована особа, неповторна і трагічна, навіть трагікомічна, народник без народу, елітист без еліти, літератор без літератури, політик без політичного діяння» (Юрій Шерех)

Марко Вовчок
«Основоположниця дитячої української прози»

І.Нечуй-Левицький
"Великий артист зору", "Всеобіймаюче око України" ( І. Франко)

Панас Мирний
«Корифей української прози»
"Перший симфоніст української прози" (О. Гончар)
"В цій людині билося палке серце патріота, справжнього гуманіста" (О. Гончар)

М.Старицький
"Батько українського театру"

Леся Українка
"Дочка Прометея"
"...єдиний мужчина" (І. Франко)
"...геніальна жінка" (М. Павлик)
«Леся Українка! Це звучить узагальнююче, як ім'я, в якому злились мільйони українок і українців, мільйони безвісних чесних борців за свободу, які в глухі часи жорстокого царизму вслід за російським пролетаріатом не побоялися устати проти гніту й рабства» (П. Тичина).

Ольга Кобилянська
"Гірська орлиця"
"Пишна троянда в саду української літератури" (М. Старицький)
«Велика українська письменниця, бо час нічого не заподіяв її творам, а тільки утвердив їх в нашому народі» (В. Земляк)
Її твори відзначаються реалістичною правдою, глибоко захоплюючим способом зображення, силою почуття і мистецькою красою форм і мови. (О. Кобилянська)

Михайло Коцюбинський
"Великий сонцепоклонник"
«Його проза – це синтез народності і гуманізму, воістину загальнолюдського масштабу інтереси, глибинність естетичного змісту, рівне мислення, вивершеність образів, найяскравіші грані майстерності, завдяки чому твори Коцюбинського – це і духовний образ, і суть буття народу, його жива історія, великі гуманістичні уроки, мрія про будучину» (П. Кононенко)

В. Стефаник
"Се правдивий артист із Божої ласки, яким уже нині можемо повеличатися перед світом" (І. Франко)
"Як коротко, сильно і страшно пише ця людина" (Максим Горький)

Олександр Олесь
"Бард національного відродження" (Максим Горький)

В.Винниченко
"Майстер психологічного аналізу"
"І відкіля ти взявся у нас такий" (І. Франко)


Павло Тичина
«Павло Григорович Тичина - це шукання й шукання, праця і вимогливість, і, нарешті, вміння з безконечного плину образів відібрати найсвіжіший, наймісткіший, наймузикальніший» (О. Гончар)
«Тичина уже в «Сонячних кларнетах» відкрив усі свої козирі, а потім не раз був примушений до гри слабої і безкозирної». (М. Зеров)

М. Рильський
«Все для людини і завжди з людиною — цей заповіт Рильський проніс крізь бурю і сніг, крізь усе своє життя». (М. Стельмах)
«…Рильський досить витончений і складний поет… І живе він зі своїм часом, напружено і уважно в навколишнє життя вдивляється, уміє помічати в його глибині струю вічно людського, близького всім часам і народам». (М. Зеров)

Володимир Сосюра
«Глибинно-бентежний березень та замріяно прозорий вересень» (М. Стельмах)

М. Хвильовий
"Основоположник української прози ХХ ст."

Є. Маланюк
"Поет залізних строф"

Ю. Яновський
"Поет людської чистоти" (О. Гончар)
"Яновський у прозі був поетом" (Юрій Смолич)

В. Підмогильний
«Коли б хтось із читачів оцих моїх спогадів та запитав мене, кого з молодих українських письменників двадцятих—тридцятих років я вважаю найбільш інтелектуально заглибленим, душевно тонким або, по-простому кажучи, найбільш інтелігентним, то я б ні на хвилину не задумався і відказав: — Валер’яна Підмогильного». (Ю. Смолич)

Остап Вишня
«Король українського тиражу»
«Остап Вишня – справжній мисливець і при тому поет полювання» М. Рильський
Розум він мав вольтерівської гостроти, викривач він був незрівнянний, та все ж визначальним, мені здається, в його вдачі було саме це: ніжність, душевність, поетичність. Ніякі найстуденіші вітри тяжких часів не могли остудити в його душі жар любові — невгасимої любові до народу, до Вітчизни, до краси життя й мистецтва. (О. Гончар)

Ліна Костенко
«…Критерії поетеси високі — вона вимагає від митця, а отже і від себе, не лише щирості і викінченості, а й гаряче обстоює думку: право на існування має лише те, що потрібно сучасності». (В. Симоненко)

А. Малишко
"Солов'їне серце України"

Іван Драч
«Сонячний поет»

В. Симоненко
"Витязь молодої української поезії" (О. Гончар)
"Поет з горніх Шевченкових вершин" (В. Захарченко)

Василь Стус
"Різьбяр власного духу" (І. Дзюба)
«Поезія Василя Стуса – наскрізь людська і людяна, вона повна піднесень і падінь, одчаїв і спалахів радості, прокльонів і прощень, криків болю й скреготів зціплених зубів, зіщулень у собі і розкривань безмежності світу» (Ю. Тевельов)
«Цільність і всеохопність… патріотизму» (М. Коцюбинська)

Григір Тютюнник
"Один із найвидатніших наших новелістів" (В. Шевчук )

Чи не найскладнішим завданням тесту ЗНО є написання власного висловлення. Цей вид роботи оцінюється двадцятьма балами, тож важливість його очевидна. Уважно прочитайте настанови щодо під­готовки до написання власного висловлення.
Власне висловлення — невеликий роздум на дискусійну тему, на­приклад: Підтримайте або спростуйте думку: «Поразка — це наука. Ніяка перемога так не вчить…»
Висловлення має бути аргументованим і написаним в один із таких трьох способів:
·         так, я погоджуюся з думкою, що поразка — це наука, і ніяка перемо­га так не вчить людину… (підтримка думки);
·         не згоден (не згодна) з думкою про те, що поразка — це наука, і ні­яка перемога так не вчить людину… (спростування думки);
·         це складне для мене питання: з одного боку… , а з іншого боку… (проміжна позиція).
Вам треба сформулювати тезу, навести два-три переконливі аргу­менти, які найкраще підтвердять ваші міркування; проілюструвати дум­ки прикладами з художньої літератури (зазначити назву твору, указати проблему, порушену письменником, художній образ, через який пробле­му розкрито, навести цитату1 з твору тощо), історичними фактами або прикладами із суспільно-політичного чи власного життя. У кінці треба сформулювати висновки.
Увага! Не переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів.
Орієнтовний обсяг роботи — 1 сторінка формату А-4 (200-250 слів). Текст обсягом до 100 слів екзаменатори не перевірятимуть.
Структура власного висловлення
1.      Теза.
2.      Аргументи (два або три).
3.      Один приклад із художньої літератури чи іншого виду мистецтва.
4.      Один приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
5.      Висновок.
Аргументи радимо починати вставними словами по-перше й по-дру­ге; вони можуть іти зразу після тези або ж кожен аргумент з абзацу перед прикладом. Другий варіант, на наше переконання, чіткіший і доцільні­ший.
Візуально ваше висловлення має виглядати орієнтовно так:

Я вважаю, що поразка — це наука, і ніяка перемога так не вчить людину…
ТЕЗА (1-2 речення)
По-перше, поразка якнайкраще загартовує людину, робить її стійкішою в сучасному суспільстві, сповненому стресів і різ­номанітних викликів. Переконливим прикладом щодо цього аргу­менту є, на мою думку, образ Степана Радченка з роману «Міс­то» Валер’яна Підмогильного… 
АРГУМЕНТ 1 і ПРИКЛАД, що його ілюструє (4-5 речень)
По-друге, людей, які вміють визнавати свої помилки й, зробив­ши відповідні висновки, у майбутньому їх уникати, поважають у суспільстві, адже лише сильна особистість здатна працювати над собою. Ось приклад із життя. Мій батько змалку… АРГУМЕНТ 2 і ПРИКЛАД, що його ілюструє (4-5 речень)
Отже, поразка навчає людину жити, перемога ж не завжди… ВИСНОВОК (1-2 речення)
Як бачите, у власному висловленні має бути щонайменше чотири аб­заци, кожен з яких починається відповідно такими словами: я вважаю, по-перше, по-друге, отже (або на мою думку, з одного боку, з іншого боку, таким чином) і под. Обов’язково дотримуйтеся цієї поради — і ваше ви­словлення матиме чітку й послідовну структуру, буде логічно організова­не. Екзаменатор відразу відчує, що ви готувалися до виконання цього ви­ду роботи й відповідно оцінить цей параметр вашого роздуму (логічність і послідовність).
Якщо ви знатимете критерії оцінювання власного висловлення, то ні в якому разі не пропустите в роздумі жодного компонента, за який екза­менатори виставляють певну кількість балів. Тож ознайомтеся з критерія­ми, за якими у 2011 році оцінювали власне висловлення.
Уважно прочитайте власні висловлення № 1-3. Усі три власні висловлення різні за структурою: у першому спочатку йдуть два аргументи, приклад із літера­тури, приклад з особистого життя; у другому — аргумент, приклад з осо­бистого життя, аргумент, приклад з літератури. Обидва варіанти є пра­вильними.


1. Багатством живиться лише тіло. А душу звеселяє споріднена праця.
Я погоджуюся з думкою Григорія Сковороди, що багатством живить­ся лише тіло, а душу звеселяє споріднена праця, тому що в житті важли­вішими є духовні цінності (теза).
Найбільше можна принести користі людям, якщо займатися спорід­неною працею. Вона спонукає до нових відкриттів, розкриває таланти, дає можливість відчути радість перемоги. Усе це формує наш духовний світ, робить мудрішими, добрішими і просто щасливими людьми (перший аргумент).
Багатство — річ матеріальна, воно має забезпечувати наші фізичні потреби. На мою думку, кожна людина хоче бути заможною. Та це не по­винно стати ціллю життя. Хтось із великих сказав, що ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити (другий аргумент).
Прикладом того, що нашу душу звеселяє споріднена праця, може слу­гувати байка Григорія Сковороди «Бджола та Шершень». Для Бджоли незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його споживати. Це образ людини, яка в спорідненій праці трудиться, її життя наповнене змістом і красою. Бджолі протиставлено Шершня, що живе крадіжкою чужого, дбає лише про фізичні потреби — їсти та пити. Такий спосіб життя призво­дить до повної деградації людини (приклад з художньої літератури).
Яскравим прикладом із суспільного життя може слугувати розповідь про відомого співака Святослава Вакарчука. Він закінчив фізичний факультет, крім того, мав можливість працювати в парламенті, але Свя­тослав обрав інший шлях, бо зрозумів, що його покликання  - писати музи­ку та співати пісні. Саме це приносить йому радість, звеселяє душу (приклад із суспільного життя).
Отже, споріднена праця має стати для кожної людини природною потребою, тоді життя буде змістовним, радісним та щасливим (вис­новок).



2. До майбутнього ми йдемо, озираючись на минуле.
На мою думку, без минулого немає й не може бути майбутнього (те­за). Ідучи стежкою життя, ми озираємося назад, щоб пригадати все те хороше, що було колись, і ставимо перед собою ціль — зробити так, щоб таких моментів було якомога більше в майбутньому (перший аргумент).
Наприклад, я займаюся плаванням. Перше досягнення мені далося не­легко. Це було третє місце на змаганнях, але я добре запам’ятала ті від­чуття. Вони допомагають мені знову й знову йти до перемоги й здобува­ти її, мобілізувати всі сили. Тому ось уже три роки поспіль я втримую пер­ше місце серед учасників мого віку (приклад з особистого життя).
Завдяки минулому, люди вчаться на своїх помилках, намагаючись уни­кати їх у подальшому житті. Знання історії дає нам можливість урахо­вувати досвід минулих поколінь. Це велике надбання, яким ні в якому разі не можна нехтувати. Народ, який не знає своєї історії, легко перемогти й знищити (другий аргумент).
Прикладом може слугувати кіноповість Олександра Довженка «Укра­їна в огні». Німецький офіцер Ернст фон Крауз говорить своєму синові, що українці — єдиний народ, який не вивчає свою історію, тому його легко пе­ремогти. Олександра Довженка понад усе хвилювала проблема вивчення українцями історії рідного краю: ніхто не хотів учитися на історичному факультеті, професорів заарештовували, студенти знали, що історія — це паспорт на загибель. Усе це — наслідки тоталітарної системи, які не мають права на майбутнє (приклад із художньої літератури).
Отже, ідучи до майбутнього, ми повинні оглядатися в минуле, обов’яз­ково враховувати його позитивний досвід, уникати помилок і поразок (висновок).


3. Смисл буття в тому, щоб жити в мудрій злагоді з природою.
На мою думку, основний смисл буття людства в тому, щоб жити в мудрій злагоді з природою, як це робили наші діди й прадіди (теза).
Природа — це середовище нашого існування: місце народження, життя та смерті. Від того, яким воно буде, залежить здоров’я та тривалість віку.
Якщо ми шануємо та оберігаємо навколишнє середовище, мудро вико­ристовуємо його ресурси, дбайливо хазяйнуємо, природа щедро винагоро­джує нас урожаями та забезпечує всім необхідним, зцілює від утоми та хвороб (перший аргумент).
Згадаймо новелу Михайла Коцюбинського «Intermezzo». Ліричний герой настільки втомлений, що не може бачити людей, не хоче чути про їхні бі­ди. Він виїжджає з міста. Але щоденні прогулянки кононівськими полями поступово відновлюють його душевну рівновагу, «утома» відступає, нато­мість «сонце» просочується в глибину душі. Отак на лоні природи відбува­ється повне емоційне одужання ліричного героя (приклад з літератури).
На жаль, сьогодні людина грубо втручається в життя природи: без­думно використовує її ресурси, забруднює середовище, що призводить до екологічних катастроф та унеможливлює будь-яке відновлення знищено­го. Висушування боліт призвело до загибелі деяких видів рослин, води веле­тенських штучних морів залили родючі луки; через вирубування лісів об­міліли ріки (другий аргумент).
Прикладом недбалого ставлення до природи є Чорнобильська трагедія. Це покинуті міста і села, забруднені річки й озера, спустошені землі. Че­рез підвищення радіаційного фону люди стали частіше хворіти, рано вми­рати. Не можна залишатися байдужими до таких проблем (приклад із суспільного життя).
Отже, треба зробити все можливе, щоб екологічні катастрофи не повторювалися. Слід пам’ятати, що людина — частина природи, тому повинна жити з нею в гармонійній єдності, оберігати, а не рушити без­думно, знищувати багатства навколишнього середовища (висновок).


Прочитайте висловлення № 4-6, написані учнями однієї з київських шкіл. Порівняйте їх із попередніми, виявіть переваги й недоліки, оцініть зміст висловлень ліцеїстів за кожним параметром, виходячи з поданих вище критеріїв.
4. Чи не найбільша радість у житті — дружба.
На мою думку, саме дружба робить людину по-справжньому щасли­вою. Недарма в народі кажуть: друг — понад усе.
По-перше, справжній приятель — це міцна опора за будь-яких обста­вин життя. Погодьтеся, як важливо, коли в горі чи радості поряд є той, хто підтримає в тяжку хвилину чи розділить з тобою щасливу мить. Пе­реконливим прикладом з літератури вважаю підтримку друзів у тяж­ку хвилину в славетній «Енеїді» Івана Котляревського. Евріал у важливу й грізну хвилину не відпускає свого побратима самого до рутульців, іде з ним, а вже по дорозі назад Низ ціною смерті намагається врятувати Евріала. Саме товариська підтримка додавала їм упевненості в собі, сміливості здійснити героїчний вчинок.
По-друге, саме друзі роблять нас кращими, у них ми шукаємо риси ідеа­лу. Наведу приклад із власного життя. Один мій друг уміє цікаво розпо­відати; другий має приємну зовнішність і поведінку, а ще — відчуття сти­лю; третій — оптиміст, уміє підбадьорити й завжди готовий дати добру
пораду. Саме з такими людьми я в класі найтісніше й спілкуюся. Тож до школи ходжу з радістю, бо, крім навчання, тут я дістаю ще й задоволен­ня від спілкування з товаришами.
Отже, у дружбі людина щаслива: з однодумцями впевненіше йдемо звивистими стежками життя і саме по-справжньому близькі люди роб­лять нас кращими. Погодьтеся, це — важливо.


5.  Закони моралі — найкращі життєві орієнтири.
Я твердо переконаний, що саме закони моралі є дороговказом у на­шому житті, особливо сьогодні, в епоху викликів, потрясінь і нестабіль­ності.
По-перше, лише та людина, що вихована на засадах доброти, поряд­ності й совісті, здатна протистояти будь-яким життєвим труднощам і злу. Яскравим прикладом з літератури щодо цього аргументу вва­жаю сім’ю Сірків з роману І. Багряного «Тигролови». Далеко від рідної зем­лі ця українська родина жила за законами національної етики, високо ці­нуючи християнські заповіді своїх предків. У Сірків панував культ любові до ближнього. Між батьками й дітьми існувала повна гармонія у взаєми­нах і поглядах на життя. Тож ця родина й не побоялася прихистити в се­бе Григорія Многогрішного, який утік від майора Медвина — сталінського прислужника й диявола в людській подобі.
По-друге, високоморальних людей найбільше поважають у суспіль­стві, на них рівняються, бо саме вони є честю й совістю нації. Ось приклад із суспільного життя. Україна вже другий десяток років розбудовує де­мократію, визначається з кращою моделлю свого розвитку, проте цей шлях дуже тернистий. Справді, останні кілька років нашу державу по­трясають нестабільність і політична криза. У вирішальні моменти (під час виборчих кампаній) політики звертаються за підтримкою саме до тих людей, які є совістю нації, — до Ліни Костенко, Мирослава Поповича, Оксани Забужко, Софії Ротару чи Ніни Матвієнко, а ще — до визнаних світом спортсменів.
Отже, саме дотримання законів моралі дає можливість людині про­йти життя достойно, бути стійкою до випробувань долі й шанованою в суспільстві. А це, погодьтеся, важливо.


6.  Праця відіграє важливу роль у житті людини.
Я твердо переконаний, що праця відіграє дуже важливу роль у житті людини. Адже вона, з одного боку, може дати не тільки матеріальні блага, а й насолоду, а з іншого — зробити людину успішною й шанованою в суспільст­ві, дати їй можливість зробити користь не лише ближньому, а й державі.
По-перше, праця за покликанням дає людині насолоду. Переконливим прикладом з літератури є байка Григорія Сковороди «Бджола і Шер­шень», у якій автор висловив ідею спорідненої праці: кожна людина має
трудитися за своїм покликанням — лише тоді вона матиме задоволення від праці й принесе користь не лише собі, а й суспільству, тільки тоді її труд буде по-справжньому творчим, а отже, красивим. Згадаймо, якою красивою людиною став у праці Корній з роману У ласа Самчука «Марія». І таких прикладів у літературі безліч.
По-друге, людину праці в суспільстві поважають, що, без сумніву, важливо. Щодо цього аргументу, то найпереконливішим прикладом із життя вважаю свого тата. Він змалку був привчений до праці (навчан­ня, хатні справи тощо), у молодому віці докладав багато зусиль, аби забез­печити свою родину. Мама розповідала, з яким неймовірним бажанням він працював у зовсім молодому віці, радів кожному успіхові. І сьогодні я це ба­чу, усвідомлюю: своєю працею батько не тільки сам щасливий, а успішною зробив і нашу родину.
Таким чином, праця відіграє важливу роль у нашому житті. Від ство­реного в праці за покликанням людина дістає насолоду й повагу в суспіль­стві, що, без сумніву, важливо.
Зіставте свої висновки з нашими.
Вважаємо, що висловлення ліцеїстів чіткіші за будовою, ніж варіан­ти, узяті із сайта Київського регіонального центру, проте не такі доскона­лі за змістом. Аргументи (докази) в перших трьох творах детальніші, приклади здебільшого глибші, переконливіші.
Зверніть увагу на тезу й висновок шостого власного висловлення. Автор цієї роботи використав кліше (Я твердо переконаний, що…; Таким чином,…) і скопіював тему. Таку тезу й висновок називають технічними. Хоча сформульовано їх грамотно, проте радимо висловлювати свої дум­ки творчо.
Власне висловлення слід писати в публіцистичному стилі, ні в якому разі не треба використовувати згрубілу й просторічну лексику. Уникай­те тавтології (обов’язково після написання роздуму перевірте його на предмет небажаних повторів і чергувань у — в чи і — й). Виконуйте робо­ту охайно. Радимо написати кілька висловлень на суспільну чи мораль­но-етичну тему й подати їх для перевірки вчителеві. Обов’язково проана­лізуйте свої помилки. Успіхів!
ЛІТЕРАТУРНІ СТИЛІ  І  ПИСЬМЕННИКИ
Стилі
Письменники
Твори
Орнаменталізм
“Слово про похід Ігорів”
Монументалізм
Нестор
“Повість минулих літ”
Бароко
Г.Сковорода
“De libertate”
“Всякому місту – звичай і права”
“Бджола та Шершень”
Класицизм
І. Котляревський
“Наталка Полтавка”
“Енеїда”
Сентименталізм
Г. Квітка-Основ’яненко
“Маруся”
Романтизм
Т.Шевченко
“До Основ’яненка”
“Катерина”
“Гайдамаки”
П. Куліш
“Чорна рада”
М. Вовчок (Вілінська)
“Максим Гримач”
О. Гончар
“За мить щастя”
В. Сосюра
“Любіть Україну”
Реалізм
Т.Шевченко
“Мені однаково”
“Кавказ”
“Сон” (комедія)
“І мертвим і живим…”
“Заповіт”
І. Нечуй-Левицький
“Кайдашева сім’я”
П. Мирний (Рудченко)
“Хіба ревуть воли як ясла повні?”
І. Карпенко-Карий (Тобілевич)
“Мартин Боруля”
Модернізм
М. Куліш
“Мина Мазайло”
І. Драч
“Балада про соняшник”
Неоромантизм
Л. Українка (Косач)
“Contra spem spero!”
“Лісова пісня”
І.Франко
“Гімн”
“Чого являєшся мені у сні”
“Мойсей”
М.Коцюбинський
“Тіні забутих предків”
О.Кобилянська
“Земля”
О. Довженко
“Україна в огні”
“Зачарована Десна”
Г. Тютюнник
“Три зозулі з поклоном”
Л. Костенко
“Маруся Чурай”
“Страшні слова, коли вони мовчать”
“Українське альфреско”
І. Багряний (Лозов’ягін)
“Тигролови”
М. Вороний
“Блакитна Панна”
П. Тичина
“О панно Інно”
“Арфами, арфами..”
“Ви знаєте як липа шелестить”
Богдан-Ігор Антонич
“Різдво”
Ю. Яновський
“Вершники”
Неокласицизм
М. Рильський
“Молюсь і вірю”
Є. Маланюк
“Стилет чи стилос”
Імпресіонізм
М.Коцюбинський
“Intermezzo”
В. Винниченко
“Момент”
Експресіонізм
В. Стефаник
“Камінний хрест”
М. Хвильовий (Фітільов)
“Я (романтика)”
Екзистенціалізм
В. Підмогильний
“Місто”
Символізм
О. Олесь (Кандиба)
“Чари ночі”
“О слово рідне! Орле скутий!”
Сюрреалізм
В. Стус
“Як добре те, що смерті не боюсь я”
“О земле втрачена, явися!”
Неонародники
А. Малишко
“Пісня про рушник”
В. Симоненко
“Лебеді материнства”

О. Вишня (Губенко)
“Моя автобіографія”
“Сом”

ЗНО  в картинках УКРАЇНСЬКА  ЛІТЕРАТУРА 

file:///C:/Users/Jovi/Desktop/zno-v-kartynkah-literatura.pdf

ЗНО-2017 відбудеться з 23 травня по 15 липня
Зовнішнє незалежне оцінювання 2017 року відбудеться з 23 травня до 15 липня 2017 року. Про це йдеться у наказі Міністерства освіти і науки № 889 від 27 липня 2016 року.
Також, зазначеним наказом визначено, що кожен зареєстрований учасник зовнішнього незалежного оцінювання матиме право скласти тести не більш ніж із чотирьох навчальних предметів.
Результати зовнішнього незалежного оцінювання з трьох предметів (українська мова і література (українська мова), математика або історія України (період ХХ - початок ХХІ століття), а також один навчальний предмет за вибором випускника) зараховуються як результати державної підсумкової атестації за освітній рівень повної загальної середньої освіти для випускників старшої школи загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року.
Також, наказом затверджено перелік предметів ЗНО. Як і у цьому році зовнішнє незалежне оцінювання проводитиметься з 12 предметів: українська мова і література, історія України, математика, біологія, географія, фізика, хімія, англійська мова,  іспанська мова, німецька мова, російська мова та французька мова.
Тест ЗНО з української мови та літератури є обов’язковим для всіх абітурієнтів.

Графік проведення

основної сесії ЗНО - 2017

українська мова і література               23 травня
іспанська мова                                      25 травня
німецька мова                                       25 травня
французька мова                                  25 травня
англійська мова                                    29 травня
математика                                            31 травня
історія України                                     02 червня
російська мова                                     06 червня
біологія                                                 08 червня
географія                                              12 червня
фізика                                                   14 червня
хімія                                                     16 червня

Дидактичні матеріали  для підготовки до ЗНО з української мови

            ПРО ВІДМІННОСТІ  В  РОДІ  Й  ЧИСЛІ  ІМЕННИКІВ
Відмінності в роді у російській і українській мовах часто вводить нас в оману. Для прикладу візьмімо слова біль, ступінь, жаль, запис, путь, шампунь, ярмарок, недуг, Сибір…
Помилково кажуть «у мене була гостра зубна біль», адже в українській мові іменник біль має чоловічий рід. 
Або ж: «це дуже висока ступінь ризику..." (правильно говорити про високий ступінь). 
«У Львові відбулася чергова книжкова ярмарка" - книжковий ярмарок
Сюди ж можна віднести й уживання неправильних родових форм займенників, якщо вони заступають іменники, які в російській мові мають інший, ніж в українській, рід.
Наприклад, група вчителей готелей, автомобілей, фестивалів (а треба  вчителів, готелів, автомобілів, фестивалів). 
«Виголошено кілька доповідів…» – доповідей.
«Спортсмени вибороли сім медалів» – медалей. 
Тож запам’ятайте, що ці іменники в українські мові мають ЧОЛОВІЧИЙ рід: аерозоль, біль, дріб, жаль, живопис, запис, зяб, кір, літопис, машинопис, метастаз, напис, нежить, опис, перекис, пил, підпис, полин, поступ, продаж, пропис, псалтир, розпач, розсип, рояль, рукопис, сажень, Сибір, сип, собака, степ, степінь, ступінь, толь, тунель, тюль, фенхель, шампунь, ярмарок.
ЖІНОЧИЙ  рід: антресоль, бандероль, бешамель, ваніль, вуаль, емаль, каніфоль, консоль, криза, мігрень, недуга, нетель, папороть, президія, путь, розкіш, теза, тополя, філігрань, фланель.


ЯК ПРАВИЛЬНО ГОВОРИТИ ПРО ЧАС УКРАЇНСЬКОЮ
По-перше…
Пригадайте різницю між кількісними і порядковими числівниками.Усвідомте і запам’ятайте, що  в українській мові годину завжди вказуємо порядковим числівником, тобто таким, що відповідає на питання котра? Перша година, одинадцята година…
А хвилини і секунди– уже кількісним, що відповідає на питання скільки? Двадцять хвилин, п’ять секунд…
По-друге…
Відповідно, щоб дізнатися про час, ЗАВЖДИ питайте так: Котра зараз година?
О котрій годині ти прийдеш?
А тепер, як правильно відповідати на питання про час.
11.00
Рівно одинадцята година.
Одинадцята година рівно.
11.10
Одинадцята (година) десять (хвилин).
Десять хвилин по одинадцятій.
Десять хвилин на дванадцяту.
11.15
Одинадцята (година) п’ятнадцять (хвилин).
П’ятнадцять хвилин (чверть) по одинадцятій.
П’ятнадцять хвилин (чверть) на дванадцяту.
11.30
Одинадцята (година) тридцять (хвилин).
Пів на дванадцяту.
11.40
Одинадцята (година) сорок (хвилин).
За двадцять (хвилин) дванадцята.

Двадцять (хвилин) до дванадцятої.

Наказом Міністерства освіти і науки України від 19 вересня 2017 року № 1287 затверджено календарний план підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання у 2018 році.
Відповідно до наказу, реєстрація осіб для участі в зовнішньому незалежному оцінюванні триватиме з 6 лютого до 19 березня 2018 року. Змінювати реєстраційні дані учасники зовнішнього незалежного оцінювання зможуть до 2 квітня 2018 року.
До 30 квітня 2018 року зареєстровані учасники отримають на своїх інформаційних сторінках запрошення-перепустки, де буде зазначено час і місце проведення тестувань.
Основна сесія зовнішнього незалежного оцінювання триватиме з 22 травня до 13 червня. Тестування з математики відбудеться 22 травня, української мови і літератури – 24 травня, іспанської, німецької, французької мов – 29 травня, англійської мови – 1 червня, біології – 4 червня, історії України – 6 червня, географії – 8 червня, фізики – 11 червня, хімії – 13 червня.
Графік проведення додаткової сесії зовнішнього незалежного оцінювання буде оприлюднений до 30 квітня 2018 року. Реєстрація для участі в додатковій сесії зовнішнього незалежного оцінювання окремих категорій осіб, які не мали змоги зареєструватися в основний період (учасники антитерористичної операції, особи з окупованого Криму та неконтрольованих територій Донбасу), триватиме з 3 до 21 травня 2018 року.
Інформація про результати основної сесії зовнішнього незалежного оцінювання з усіх навчальних предметів буде розміщена на інформаційних сторінках учасників тестування до 21 червня 2018 року. Результати зовнішнього незалежного оцінювання з української мови і літератури, іноземних мов, математики, біології будуть оголошені до 15 червня, з історії України, географії, фізики, хімії – до 21 червня. 

СПИСОК  ЛІТЕРАТУРИ з  української  літератури

ФОЛЬКЛОР
Історична пісня «Ой Морозе, Морозенку»
Історична пісня «Чи не той то Хміль».
Маруся Чурай «Віють вітри»
Маруся Чурай «Засвіт встали козаченьки»
«Дума про Марусю Богуславку»
Балада «Ой летіла стріла»

ЛІТЕРАТУРА КИЇВСЬКОЇ РУСІ
«Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги)
«Слово про похід Ігорів»

ЛІТЕРАТУРА БАРОКО
Григорій Сковорода «De libertate»
Григорій Сковорода «Всякому місту – звичай і права»
Григорій Сковорода «Бджола та Шершень»
Афоризми Григорія Сковороди

НОВА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
КЛАСИЦИЗМ
Іван Котляревський «Енеїда»

СЕНТИМЕНТАЛІЗМ
Іван Котляревський «Наталка Полтавка»
Григорій Квітка-Основ’яненко «Маруся»

РОМАНТИЗМ
Пантелеймон Куліш «Чорна рада»
Тарас Шевченко «Катерина»
Тарас Шевченко «Гайдамаки»

РЕАЛІЗМ
Тарас Шевченко «Кавказ»
Тарас Шевченко «Сон» («У всякого своя доля)
Тарас Шевченко «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»
Тарас Шевченко «Заповіт»
Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я»
Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Іван Карпенко-Карий “Мартин Боруля”
Іван Франко «Гімн»
Іван Франко «Чого являєшся мені у сні»
Іван Франко «Мойсей»

МОДЕРНІЗМ
Михайло Коцюбинський. «Тіні забутих предків» (неоромантизм)
Михайло Коцюбинський «Intermezzo» (імпресіонізм)
Ольга Кобилянська. «Земля»
Леся Українка. «Contra spem spero!» (символізм, неоромантизм)
Леся Українка «Лісова пісня» (неоромантизм)
Микола Вороний. «Блакитна Панна» (символізм)
Олександр Олесь «Чари ночі» (символізм)
Олександр Олесь «О слово рідне! Орле скутий!..» (символізм)
Павло Тичина «О панно Інно» (“кларнетизм”)
Павло Тичина  «Ви знаєте, як липа шелестить…» (“кларнетизм”)
Павло Тичина «Пам’яті тридцяти»
Максим Рильський «Молюсь і вірю…» (неокласицизм)
Микола Зеров «Київ – традиція» (неокласицизм)
Микола Хвильовий «Я (Романтика)» (імпресіонізм)
Юрій Яновський «Дитинство» (з роману  в новелах “Вершники”) (неоромантизм)
Валер’ян Підмогильний «Місто»
Остап Вишня «Моя автобіографія»
Остап Вишня «Сом»
Микола Куліш «Мина Мазайло»
Богдан-Ігор Антонич «Різдво» (авангардизм)
Володимир Сосюра «Любіть Україну»
Олександр Довженко «Україна в огні»
Олександр Довженко «Зачарована Десна»
Андрій Малишко «Пісня про рушник»
Олесь Гончар «Залізний острів» (з роману  в новелах “Тронка”)

ШІСТДЕСЯТНИКИ
Василь Симоненко «Задивляюсь у твої зіниці»
Василь Симоненко «Ти знаєш, що ти – людина…»
Василь Стус «Як добре те, що смерті не боюсь я»
Василь Стус «О земле втрачена, явися!..»
Іван Драч «Балада про соняшник»
Ліна Костенко. «Страшні слова, коли вони мовчать»
Ліна Костенко «Українське альфреско»
Ліна Костенко «Маруся Чурай»
Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном»

ЛІТЕРАТУРА   ЕМІГРАЦІЇ
Іван Багряний «Тигролови»
Євген Маланюк «Стилет чи стилос?»


ЗНО 2022



Програми  ЗНО, характеристика сертифікаційної роботи


Графік проведення ЗНО

Немає коментарів:

Дописати коментар